1912554.jpg
ensimmäinen tehtävämme oli tuoda näyte luonnosta

Taiteen perusopetuksen päiväryhmän perustaminen onnistui sittenkin.  Me hakijat elimme koko kesän jännityksessä, saadaanko tarpeellinen määrä osanottajia kasaan.  Tänään Olarin Kuunkehrässä meitä innokkaita oli paikalla kaikki 15!  Vastaava opettajamme Minna Kattelus toivotti iloisena meidät tervetulleiksi kolmen vuoden opintojen pariin.  Aloitimme esittäytymällä samalla kun kerroimme, mitä olimme poimineet luonnosta tehtävän annon mukaisesti. Jokaisen piti antaa esineelle laatusana (omani suluissa)

  • Heidi: punainen kivi Aunuksen Karjalasta (särmikäs)
  • Pirkko: jääkauden muotoilema kivi kotipihalta (prässääntynyt)
  • Eeva: tammenterho (Tikun ja Takun herkku, pipo päässä)
  • Barbara: villiviinin lehti (ruska)
  • Minerva: keltainen vaahteranlehti (täydellinen muoto)
  • Marianne: mustavalkoinen pieni kivi (moni-ilmeinen)
  • Riitta: punainen vaahteranlehti (taidokas)
  • Anita: kaksi kiveä (kaksijakoisuus)
  • Katri: vihreä ruusunmarja (muodokas)
  • Liisamaria: hevoskastanja (jännittävä)
  • Kirsi: koivun tuohi (moni-ilmeinen)
  • Lea-Mari: sammal (syvän vihreä)
  • Anja: posliininen sivellintuki (itämainen)
  • Pentti: tervaskanto (syttyvä)

Itse toin kotipihan ompun ja ruskeita koiranputken kukintoja esimerkkeinä muotojen runsaudesta.  Tällaisia laatusanoja sain:

  • koiranputki herkkä/omena sävyisä
  • näe, koe, tutustu uuteen - sen ihanuus
  • kuvauksellinen
  • nuoruus, tuoreus, muumiotuminen, hauraus
  • muotojen moninaisuus
  • raidallinen
  • vastakkaiset
  • hemaiseva ja kahiseva
  • muoto
  • koiranputki kuin tähdistö, omena kuin kuu (tämä kolahti)
  • kauneutta kaikkialla
  • herkullisen tuoksuisia

Koska olen ensi viikon tapaamisesta pois (suuntana lomamatka Japaniin), en pääse kokemaan, miten luontoteemaa jatketaan.  Lupasin olla matkani jälkeen ahkera oppilas, joten eiköhän tästäkin selvitä.
marjalena, otsikon mukaisesti taiteen huumassa