Ebony kulki iloisesti repun päällä, huom. turvavyö

Ebony pääsi syyskuun ensimmäisellä viikolla mukaan Lenan, Jussin, Liin ja Kaizun kanssa ruskaretkelle Lappiin.  Iloisena nukke keikkui repun päällä ja hämmästeli uusia maisemia.  Ensimmäisenä retkipäivänä lämmintä oli + 5 astetta ja keli puolipilvinen.  Retki suuntautui Iisakkipäiden rinteille ja sieltä Rumakuruun, jossa nautimme tulilla termospullokahvia ja eväsleipiä.  Kotimatkalla näimme poroja, mutta sen verran kaukaa, ettei Ebony (vielä) päässyt samaan kuvaan.

tunturikoivut olivat jo oranssinkeltaisia

Ebony halusi poseerata yhdessä seitojen kanssa

Ebony Rumakurun taukotuvalla

nuotiotulen äärellä kiharat melkein kärventyivät

Toisena retkipäivänä sataa tihuutti vettä.  Se ei Ebonyn vauhtia hidastanut.  Nyt suuntana oli Kiilopään retkeilykeskus ja matkaa runsaat 10 kilometriä.  Flunssasta toipunut Jussi otti nuken kantoon repun etutaskuun, josta oli hyvät näköalat.  Nousu ylös Ahopäille oli louhikkoinen, mutta maisevat komeat.  Kiilopäällä herkuttelimme lohikeitolla ja poronkäristyksellä.  Takaisin Saariselälle huristimme vauhdikkaasti taksilla.  Iltaohjelmassa Ebonylla on sauna ja letunpaistoa.  Nyt odottelemme selkeämpiä säitä, jotta tunturista näkyy muutakin kuin repaleisia pilviä.

Saariselän maastossa keloja riittää

kivilouhikko tarjosi mukavia levähdyspaikkoja

perillä Kiilopäällä

Kolmantena retkipäivänä aurinko paistoi ja lämmintä oli jopa 12 astetta.  Ennen kuin olimme Iisakkipään ylärinteellä, kaikki (paitsi Ebony) vähensivät vaatteita.  Matka jatkui ohi Pääsiäiskurun ja seurasi okranväristä Vellinsärpimäojaa.

Kaizu -kuvaaja kehotti menemään vielä vähän lähemmäksi kurun reunaa

hei, hetteikköä - onkohan se pettävää

reitillä keloja riitti

pitkospuut Pääsiäiskurussa, mitenkäs tästä selvitään

taukotuvalla Ebony kirjoitti nimensä vieraskirjaan, taustalla matkatoverimme Lii ja Kaizu

Vellinsärpimäoja loisti kultaokran väreissä

Perillä kaipasimme kuukkeleita, jotka edellisellä matkallamme olivat kovastikin tuttavallisia.  Eväät maistuivat, vaikka nokipannu unohtui kotituvalle.  Paluumatka luisti pitkin Luttojoen vartta.  Viivyimme päiväretkellä runsaat kuusi tuntia ja kilometreja kertyi noin 15.  Jalat olivat puolikuolleita, kun kotiuduimme.  Onneksi suihku, aloevera, icepower ja huurteinen Lapin Kulta palauttivat meidät henkiin.

Ebony, Lena-mama ja Lii-kummitäti tykästyivät kovasti syksyn värimaailmaan

Keskiviikkona 8.9. juhlistimme perinteisesti Jussin syntymäpäivää.  Kaizu kantoi repussaan kuohuviinipullon tunturiin.  Aurinko paistoi ja poutapilvet purjehtivat sinisellä taivaalla.  Voiko juhlapäivä olla hienompi.  Majalle palattuamme kilistimme heleänpunaiset maljat, joissa tuoksui vodka ja aamulla itsekeitetty puolukkamehu.  Illalla olemme saunapuhtaina lähdössä Petronellaan jatkamaan juhlaa.
Kaizu kirmasi Ebonyn kanssa tunturissa ja onnistui saamaan nuken kuvaan porojen kanssa

Ebony valloitti Iisakkipään huipun

kuohuviinimaljat tunturissa

Viides retkipäivä oli viikon lämpimin +15 astetta.  Aamulla tiemme erkanivat, sillä Lii ja Kaizu halasivat Kaunispään huipulle poronkäristykselle.  Ebony vinkui mukaan.  Minä ja ja Jussi valloitimme Vahtamapäät, sillä Jussi oli jo poronkäristyksensä nauttinut ja minä pysyttelen edelleen kasvissyöjänä, paitsi kylmäsavuporon suhteen.  Se maistuu paahdettujen eväsruispalojen päällä mainiolta.

Ebony Kaunispään huipulla

Kaizu-papan sylissä poronkäristys maistui, huom. pikkulusikka

huipulla Ebony oli niin innoissaan, ettei ollut mekossaan pysyä

paluumatkalla nukke herätti ohikulkijoissa hilpeyttä kiipeämällä puuhun

perillä vilkkaan retken jälkeen uni yllätti

Lähtöpäivänä 10.9. sadesää yllätti.  Onneksi se ei siivousta ja pakkausta haitannut.  Saariselällä alkaa tänään Barentsinmeren messut, joilla tietysti pitää poiketa ennen Rovaniemen bussin lähtöä.  Ebony sai hienon retkiviikon jälkeen kuvansa tunturimajan vieraskirjaan.