etsaus, akvatinta - kissat olen kaivertanut kovapohjalle

Valinnainen kahden viikonlopun mittainen metalligrafiikan kurssi oli kerrassaan innostava. Minulla oli kotikenttäetu, sillä aloitin jo syyskuussa grafiikkaopinnot Tapiolan WeeGee –talon Iikka-pajassa. Sattui niin onnellisesti, että ekstrakurssin pitopaikka ja opettaja olivat samoja. Teija Haavistola-Immonen on mitä kärsivällisin ohjaaja, joka jaksaa toistaa perusohjeita meille aloittelijoille. Minua onnisti siinäkin mielessä, että torstaitunneilla jouduin konkariryhmään. Siellä jokainen puuhastelee tottuneesti omiaan. Opettajalla on minulle hyvin aikaa ja minä puolestani opin tosi paljon seuraamalla muiden kurssilaisten työskentelyä. 

Hain nuorena tyttönä Ateneumiin nimenomaan grafiikkalinjalle ja melkein pääsinkin. Mutta vain varasijalle.   Ei kestänyt kuin runsaat 40 vuotta, kun haaveeni toteutui. Tässä kohdin voi sanoa, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Jaksan hämmästellä grafiikan mahdollisuuksia. Näinkin lyhyessä ajassa ovat tutuiksi tulleet käsitteet etsaus, akvatinta, kovapohja, pehmeäpohja, kuivaneula. Niin ja carborundumiahan olen jo ehtinyt kokeilla parinkin kurssin verran. 
Tässä tunnelmakuvia kurssiltamme sekä ensimmäisiä vedoksiani.
marjalena, melkein taidegraafikko

opettaja näyttää värivedostusta

minä seuraan silmä tarkkana oikeaoppista työskentelyä

syksyn lehtiä suoraan luonnosta - etsaus, akvatinta -pehmeäpohja

koevedoksista tein sujuvasti taidekortteja
- tervetuloa joulubasaariin